fbpx

Hantverksresan – en rundtur i Jämtland Härjedalen

Jag och gubben satt i soffan framför brasan och funderade på vart sommarens upptäcktsresa skulle gå. Efter att barnen och barnbarnen kom hem lyriska efter sin resa till fjällen förra sommaren blev vi väldigt sugna på att åka vi med. Inte för att vi kan springa upp på fjälltoppar- eller cykla ner heller för den delen, men det finns säkert en massa spännande hantverk som vi kan uppleva och fina fikaplatser!

Vi googlade och pratade med vänner och bekanta om vilka hantverkare och intressanta platser som vi helst skulle planera in på resan och snart hade vi planerat vår egen Hantverksresa – en rundresa för ett par pensionärer med lust att uppleva Jämtland och Härjedalen.

Hantverksresan karta Alexandra Hafmar
Planering inför vår Hantverksresa i Jämtland Härjedalen. Foto: Alexandra Hafmar
Hantverksresan glasblåsning
Glasblåsning vid Storsjöhyttan i Östersunds hamn. Foto: Storsjöhyttan

Hantverksbesök i Östersund

Handblåst glas vid Storsjöns strand

Så kom dagen vi planerat för så länge, dagen då vi skulle starta vår egenkomponerade Hantverksresa genom Jämtland Härjedalen (länk till Google maps). Efter att ha klivit av nattåget i Östersund och packat in oss i hyrbilen var vi på väg mot vårt första stopp, Storsjöhyttan glasblåseri. Vi kom fram till glasblåseriet och där inne var det varmt, vi stod en stund och tittade på när de formade glas, så kul att få se. Så utbrast Ove plötsligt; Ja, nu är det vår tur att blåsa glas!  Men vilken rolig överraskning att Ove bokat in detta i förväg, och vilken start på resan, att få en glasblåsningslektion! Vi blåste och snurrade och blåste, det var verkligen inte lätt, men riktigt roligt!

Levande historia på Jamtli

När vi var klara skulle våra alster svalna, då passade vi på att gå till Jamtli, Jämtland Härjedalens eget länsmuseum som är så mycket mer än ett vanligt museum.  Först strosade vi runt inne bland de olika utställningarna, vi stod en lång stund och tittade på en imponerande fotosamling av samefotografen Nils Thomasson, utställningen om fest och de vackra Jämtlandsskåpen, innan vi fortsatte ut bland gårdarna i friluftsmuseet. Jag fastnade hos alla söta lantrasdjur vid Näsladugården medan Ove fortsatte att prata med aktörerna bland de historiska husen och gårdarna. Men nu började det blåsa riktigt kalla vindar.

Lokaltillverkade ylleunderställ och Storsjöodjurshistorier

Vi behövde varmare kläder, så fick vi tips om att åka till Woolpower. I deras fabriksbutik köpte vi härliga ullkläder som de syr på fabriken här i Östersund, det kändes riktigt bra att handla lokalproducerade kläder! Efter det letade vi oss fram till hotellet och hann gå en snabb vända på stan innan det var dags för middag. På hotellet hittade jag en spännande bok om Storsjöodjuret som jag började läsa, gubben suckade och började istället virka på en ny mössa med Jämtlandsfärgerna grön för ängarna och skogarna, blått för himlen samt vitt för de snöklädda fjällen.

Hantverksresan Kårwik silversmed Vävstuga Vemdalen
Vi tillverkade ringar inför vår silverbröllopsdag och lärde oss mer om vävning i Vemdalen. Foto: Kajsa Kårwik respektive Karin Fjellner Hüglow

Fjällkänsla och silversmide på väg mot Vemdalen

Ringar för vår silverbröllopsdag

Klockan var tidigt på morgonen men ändå var det ljust som på dagen, jag fick köra för Ove kunde inte sluta att virka på sin nya mössa. Han ville absolut ha den klar tills vi kom fram till fjällen, för nu bar det av mot Vemdalen. På vägen dit stannade vi i Svenstavik för att prova på silversmide. Vår silverbröllopsdag närmade sig och vi hade börjat prata lite om hur otroligt kul det vore att göra en silverring åt varandra, dagen till ära. Här finns ju så många kreativa människor, små verkstäder och butiker överallt, om det är någonstans chansen ges att göra detta så måste det ju vara här! Jag hade kontaktat Kajsa Kårwik Design i Svenstavik som har en silversmidesverkstad.

Hon erbjöd prova-på smide, så här fick vi tillverka våra egna ringar! Kajsa är en silver-och guldsmed, hennes smycken är hamrade, lite råa och osymmetriska. Och de blev precis så unika som jag och Ove ville ha dem. Det var en fantastisk känsla att stå där i verkstaden och arbeta fram en egen ring åt varann från ett stycke metall. Vilket fantastiskt minne att bära med sig!

Marknadsdag och fjällutsikt

Med det största leendet på läpparna fortsatte resan mot Hembygdsgården i Vemdalen.  Tajmingen var total, det var nämligen torsdag vilket betyder sommarmarknad i Vemdalen. Fjällkänslan infann sig när vi körde igenom Vemdalsskalet med skidbackar och liftar, härligt! Snart kom vi fram till Hembygdsgården och vilken stämning här var. Vi gick runt bland marknadsstånden och tittade på en massa fint hantverk och köpte även nybakat tunnbröd. Då såg vi att smedjan var öppen så vi kikade in där och tittade på när smeden jobbade, väldigt intressant att se och Ove ställde säkert tusen frågor som smeden gladeligen svarade på.  Turen var verkligen på vår sida den här dagen, vävstugan var nämligen öppen.  Vi gick in och fick en trevlig pratstund med både damer och herrar från byn. Efteråt slog tröttheten till efter en fullspäckad dag, jag tittade på Ove som såg ut att börja krokna han med. Vi åkte upp till Björnrike där jag hittat en supermysig fjällstuga att hyra. Resten av kvällen satt vi och drack te på altanen i kvällssolen med en helt fantastisk utsikt, nu var vi verkligen i fjällen!

Wikners Persåsen och Fröå gruva
Blåvedslampor hos Wikners i Persåsen och makalös utsikt från Fröå gruva mot Åreskutan. Foto: Anne Adsten respektive Alexandra Hafmar

Kulturupplevelser i Vemdalen

Skidnostalgi, samiskt hantverk och fäbodbesök

Dag tre började med ett besök på det nyöppnade skidmuseet i Vemdalen. Museet låg inne på möbelbutiken Vemdalia. När vi gick in i det lilla museet på övervåningen blev jag alldeles varm och lycklig, så mycket minnen som väcktes till liv. Vi tittade runt bland kläder, skidor, prylar och gamla tidningsurklipp, vilken nostalgitripp! Expediten tipsade oss om att gå till Bovré café med en butiksdel som har inriktning på samisk design och hantverk. Det var en kort promenad dit och vilken gullig butik det var, så mycket fint hantverk. Jag handlade en ullfilt i samiska färger, glasunderlägg med ledkryss och en träkåsa. Ove hade siktet mer inställt på mat och plockade på sig renkött och hjortronsås. Han beställde dessutom en stor smörgås med renkött och passade på att fråga personalen i caféet om tips på stopp längs vägen till Funäsdalen. De berättade om Nyvallens fäbod och Sonfjällets Nationalpark. Jag ringde och höll tummarna för att det skulle finnas en stuga ledig till oss och det gjorde det. Nu kände vi oss riktigt äventyrliga på väg mot Jämtland Härjedalens enda nationalpark. Jag passade också på att ringa och boka en stickningskurs hos Reidun på Garnbutiken Tjärngården, som vi skulle åka förbi dagen därpå.

Sonfjällets nationalpark

Vägen till Nyvallen var spektakulär och fäboden låg otroligt vackert vid foten av berget, på fäbodvallen fanns flera små stugor och djur som betade. Vi gick en guidad tur och lärde oss om djuren, naturen och fäbodlivet. Naturen är dramatisk här vid Sonfjällets nationalpark och det var nära att gå upp på själva kalfjället. Efter ett par timmars promenad kom vi ner från fjället igen och åkte till den hyrda stugan som naturligtvis hade utsikt mot det mäktiga Sonfjället med den karaktäristiska silhuetten. Kvällen var lite kylig, så Ove var glad att han hunnit göra klart sin mössa. Jag spenderade kvällen med att virka en egen framför brasan i stugan.

Tjärngården i Långå och Flatruet
Mysigt i Garnbutiken i Långå och så lyckades vi fånga en ren på bild från bilfönstret. Foto: Reidun Överby Sundin respektive Alexandra Hafmar

Samisk kultur i Funäsdalen

Stickning, myskoxar, en lustfylld historielektion och drejning

Idag skulle vi lära oss att sticka, så vi körde till Tjärngården i Långå  där Reidun mötte upp oss. Inne i stugan väntade stickningsinstruktioner och fika. Efter ett par timmar började vi förstå oss på det riktigt bra och stickningen flöt på, jag fyllde på min kaffekopp och mös i soffan. Efter en rolig och lärorik förmiddag fortsatte färden mot Funäsfjällen. Längs vägen stannade vi till på restaurang Árran i Tännäs och åt lunch, där fanns det information om ett Myskoxcentrum precis i närheten. Den guidade turen skulle strax börja så vi for dit och hann precis i tid att följa med. Guiden Ida var väldigt kunnig och det var en fantastisk upplevelse att få träffa dessa urtidsdjur! Väl framme i Funäsdalen blev det sedan ett besök på Fjällmuseet och fornminnesparken. När vi strosade runt på byn efteråt såg vi Magasinets keramik  och gick in.  De hade en öppen verkstad så att man kunde titta på när de tillverkade produkterna, det var fascinerande att se på hur en lerklump formade sig med hjälp av keramikerns händer, detta måste vi ju bara prova på!

Via Sveriges högst belägna allmänna väg till Ljungdalsfjällen

Dag fem vaknade vi upp i Funäsdalen till ett strålande väder. Idag var planen att ta gondolen upp på berget till den samiska parken Lopme Laante.  Det gick inga guidade turer idag men där fanns olika kåtor att kika in i och i ett rengärde gick renar, det var riktigt roligt och fascinerande att gå runt i parken och uppleva lite av den samiska kulturen. Vi gick in i den stora kåtan, där det fanns mat och de sålde traditionellt slöjdhantverk. Jag gick säkert runt fem varv där inne och tittade på alla fina saker. Självklart köpte jag med mig en souvenir av renhorn. Vi passade också på att gå runt bergstoppen en sväng och njuta av de storslagna vyerna. Men nu var det dags att ta sig ner till bilen och köra fjällvägen till Ljungdalsfjällen. Flatruetvägen, som vägen heter, hade vi verkligen sett fram emot att köra. Wow vilken ljuvlig väg att åka! Ove fick köra för jag hade full sjå att kolla ut över vidderna. ”Som fjällvandring fast med bil”, sa Ove och skrattade. Vi tappade räkningen på hur många renar vi såg och det var bergstoppar i alla riktningar. Väl framme i Ljungdalen blev det ett stopp på Ljungdalens hemslöjd, en butik med hantverk och konst, en vävstuga och café. Perfekt att avsluta dagen med att botanisera runt bland hantverk och kakor.

Skidmuseet Nyvallens fäbod
Skidmuseet i Vemdalen och bild från Nyvallens fäbod. Foto: Anne Adsten respektive Erika Willners/Lena Hedman

Historie- och hantverksupplevelser i Åredalen

Egentillverkade skärbrädor i Persåsen

Idag hade vi många timmar i bil framför oss, närmare bestämt tre och vi startade tidigt för att hinna med så mycket som möjligt under dagen. Ungefär halvvägs hade Ove hittat ett intressant stopp, nämligen Wikners i Persåsen. Här var fokus på trä och konst. Hos Wikners fanns olika utställningar och historia från området, i shopen fanns möbler och konsthantverk, bland annat sagolikt vackra lampor. Ove köpte två stycken. Hade det fått plats fler i bilen hade han nog köpt några till. Vi fick chansen att gå in i snickeriet och tillverka en varsin skärbräda tillsammans med ett par från Tyskland och två damer från Göteborg. Det blev en urmysig upplevelse och det doftade underbart av trä där inne!

Kulturhistoria och slöjd i Åre

Sedan körde vi den resterande vägen till Åre längs västra sidan av Storsjön och hann precis ta den anrika Bergbanan upp till Fjällgården. I samma hus som Bergbanans toppstation fanns ett litet museum som visade Åres kulturhistoria. Det var intressant att läsa om fjällbyns utveckling och en bra start på vår vistelse här. Vi passade på att gå en kort promenad till närmaste skidbacke för att få utsikt över Åre innan vi promenerade ner på byn igen. Här fanns många butiker, på Åre Hemslöjd fastnade jag en lång stund och tittade runt bland lokalt hantverk i alla möjliga material och former.

Åre krukmakeri och Ljusstöpning i Undersåker
Åre krukmakeri och Ljusstöpning i Undersåker. Foto: Cia Johnson respektive Elisabeth Hallbäck

Vi lär oss att dreja

Dag sju skulle vi lära oss att dreja hos Åre Krukmakeri. Cia började med att centrera leran åt oss, detta var det svåraste momentet. Sedan blötte vi händerna och började dreja själva, först skulle vi lära oss att göra varsin skål. Det var ett riktigt konststycke att forma leran, jag skrattade så att jag fick ont i magen men till slut blev det riktigt bra. Vi tillverkade till och med varsin kaffekopp innan det var dags för Cia att göra efterarbetet, att bränna och glasera våra alster.

Eftermiddagen spenderades vid Fröå Gruva, en gammal koppargruva som är återuppbyggd och tillrättalagd för besökare. Vi möttes av djur som betade, fäbodar, hantverksbodar, gruvlämningar och en fin utsikt över Åreskutan. Först gick vi upp till Bergstugan och fikade innan det var dags för att gå den guidade gruvturen. Guiden visade oss runt till de olika byggnaderna och ner i gruvan, en väldigt intressant och fängslande upplevelse.

Ljusstöpning, vattenfall och campingkök

Nu närmar det sig slutet på vår resa, efter frukost åkte vi till Åre Ljusfabrik, som ligger i Undersåker utanför Åre, för att stöpa ljus. Det var en mysig butik med ett stort sortiment. Vi blev trevligt bemötta och fick svar på alla våra frågor om ljusstöpning medan vi stöpte våra egna ljus. En väldigt mysig aktivitet och jag fick nästan lite julkänsla! Gjorde en snabb avstickare till Ristafallet och tittade på det stora vattenfallet en stund innan vi for vidare till Trangias fabriksbutik i Trångsviken som ligger på vägen till Östersund, där fanns också en museiutställning om Trangias historia som var kul att se.

Storsjöodjuret Gamla lanthandeln i Krokom
Så skulle Storsjöodjuret kunna se ut och bild på Carina på Gamla Lanthandeln i Krokom. Foto: Naboer respektive Anne Adsten

Spaning efter Storsjöodjuret och gammaldags godis

Sista dagen spenderades runt Östersund och ännu hade vi ett par stopp till inplanerade. Först begav vi oss till Rödöbron för Storsjöodjursspaning, där fanns en liten stig att gå längs vattnet med några infoskyltar, fotspår och rester som Storsjöodjuret lämnat efter en måltid. Vi spanade ut över sjön en stund men inget sjöodjur visade sig idag.

Frösö handtryck och lanthandelsnostalgi i Krokom

Näst på tur var Frösö Handtryck fabriksbutik, där vi fick kika in i verkstan och se på när de tryckte tyger. Så många härliga mönster och fina tyger de hade! Sista stoppet på resan blev Krokoms Gamla Lanthandel. Det kändes som en tidsresa att gå runt bland nostalgivaror och gammaldags godis, det är verkligen en charmig butik. Med en stor påse gammeldags godis satte vi oss sedan på nattåget och tog fram våra påbörjade stickningsprojekt när tåget började rulla hemåt.

Så otroligt mycket vi sett, skapat, upplevt och lärt oss på vår hantverksresa (länk till Google maps) genom Jämtland och Härjedalen!